برگزاری مجموعه وبینارهای فرهنگی بهره‌گیری از هنر برای ترویج معارف قرآنی

۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۳ کد : ۳۶۸۸ رویدادهای فرهنگی
تعداد بازدید:۴۶۹

نسل جوان از جمله دانشجویان همواره کانون توجه تهاجم غرب و همچنین تهاجم مفسدان بوده‌اند، زیرا عالم جوانی همان گونه که منشأ شور‌انگیزترین تجلیات عاطفی، روحی و بالندگی است، در معرض فتنه انگیزترین آسیب‌های فردی، اخلاقی و اجتماعی نیز هست.بر این اساس، غفلت از تربیت و هدایت نسل جوان، موجب خسران و مایه حرمان دولت‌هاست. در دنیای امروز که به تدریج ارزش‌های انسانی تضعیف می شود و آسیب‌های اجتماعی تشدید می‌گردد، ضرورت دارد که برای هدایت و حمایت نسل جوان اقداماتی سریع و جدّی آغاز گردد.
گام اول در این راه شناخت اصولی و علمی ویژگی‌های شخصیتی و نیازهای اساسی جوانان است. بی‌تردید شناخت، همدلی می‌آفریند و برای اهتمام به این امر خطیر باید به مشارکت فرهنگی و فراگیر اقدام کرد و این جز با همدلی، همزبانی و همراهی با جوانان میسّر نخواهد بود.
اسلام که جامع‌ترین و غنی‌ترین مکتب آسمانی و منبع پویاترین و پایا ترین معارف اسلامی است، بیشترین توصیه¬ها را در هدایت و تربیت نسل جوان و رسیدگی و ساماندهی امور آنان دارد. 
انتخاب الگو درراستای ارزش‌های هر فرد می‌باشد؛ جوانانی که ارزش‌های معنوی، دینی و اخلاقی برایشان مهم است الگوهای خود را از میان شخصیت‌های مذهبی پیدا می‌کنند و جوانانی که قدرت بدنی، جمال ظاهری، ثروت و امثالهم برایشان مهم است از افرادی که در این زمینه‌ها مطرح هستند، پیروی می‌کنند. 
برای معرفی الگوی متناسب با ارزش¬های دینی و اخلاقی، بهترین روش علی الخصوص برای بزرگترین جامعه هنری کشور، استفاده از ابزار هنر است. 
در بررسی دوره های زمانی تاریخ متوجه می شویم که هنر و جامعه ارتباطی تنگاتنگ و دوسویه دارند. از آنجا که ارتباط بشر با طبیعت و روابط میان انسان ها عمل اصلی پیدایش هنر است، می تواند بر شیوه های زندگی اجتماعی، اعتقادات مذهبی، باورهای اخلاقی، عادات و آداب و در کل فرهنگ معنوی جامعه تأثیرگذار باشد. 
با توجه به اینکه هنر نیاز فطری بشر است و جزء لاینفک زندگی او باید به شکلی ارائه شود که کارساز، راهگشا و روحیه دهنده باشد و برای رفع نیازهای جسمی و روحی انسان ها ایجاد نقش کند. 
با توجه به تعاریفی که در بالا آمده است، مجموعه وبینارهای فرهنگی دانشگاه هنر از آنجا طرح ریزی و آغاز شد که زمینه ارتباطی مفیدی میان آموزه های قرآنی و هنر ایجاد شود. هدف از ایجاد این ارتباط بهره گیری از ابزار هنری جهت ترویج معارف قرآنی به مخاطبان بخصوص دانشجویان است. 


جلسات نخستین این مجموعه وبینار به صورت آزمایشی با سخنرانی اساتیدی از جمله دکتر اسماعیل تکیه سادات با موضوع تعاملات رفتاری از هدف گذاری تا اجرا در قرآن، دکتر مهدی سرگلزهی با موضوع ایده برگزاری رویداد قرآنی – هنری نقش نور در روز پنجشنبه 25 اردیبهشت ماه 99 برگزار شد. در ادامه و برای تعیین هدف گذاری مشخص و تشکیل کمیته علمی دو جلسه با حضور اساتید دانشگاه هنر از جمله دکتر ایرج داداشی، دکتر حمید عسکری، حجت الاسلام والمسلمین سرلک، دکتر حمیدرضا افشار، دکتر منوچهر معظمی، دکتر مجید صالحی و  مسعود سفلایی در تاریخ های هفتم و یازدهم اردیبهشت ماه 99 برگزار شد. در این جلسات اساتید نامبرده تجربیات و نقطه نظرات خود را در راستای تعیین چشم انداز برگزاری وبینارها و همچنین فرصت ها و چالش های  بهره گیری از ابزار هنر برای نشر معارف قرآنی بیان کردند. 
در این راستا چهارمین جلسه وبینارهای فوق با عنوان ساختار گفت و گوی ادبی هنری در داستان های قرآن کریم با سخنرانی دکتر بشیر سلیمی برگزار شد. 
در این نشست که به صورت مجازی از سامانه وبینارهای معاونت فرهنگی واجتماعی برگزار شد، دکتر سلیمی به بررسی ساختار گفت و گوی ادبی هنری در داستان های قرآن کریم پرداخت. ایشان یکی از این زوایا را بررسی عناصر قصه و ارتباط آن با عنصر گفت‌وگو معرفی کرد. همچنین در ادامه به صورت خلاصه به معرفی شیوه‌ها و فنون ‌قصه‌پردازی در قرآن، ویژگی‌های گفت‌وگو در قرآن، سیر تاریخی نظرات گفت‌وگو پرداخت. 
دکتر سلیمی در پایان گفت: «بررسی‌ها نشان از پیشرو بودن تکنیک داستان سرایی و روایت‌گری قرآن پیش از شکل‌گیری مکتب‌های ادبی گوناگون که امروزه بسیار مورد توجه نسل جوان هنرمند می باشد، است.»
فعالیت های دبیرخانه وبینارهای فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر به دبیری حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی یعقوب زاده با حضور استادان علاقمند در حوزه های مرتبط با محورهای معرفی شده وبینار جهت ایراد سخنرانی و برگزاری حلقه های کند و کاو و مباحثه ادامه دارد.

تهیه گزارش: فاطمه قزلو