شماره سیزدهم نشریه کالوتیپ منتشر شد

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۶ کد : ۴۲۱۷ رویدادهای فرهنگی
تعداد بازدید:۵۴۸

شماره سیزدهم نشریه کالوتیپ  منتشر شد

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر شماره سیزدهم نشریه دانشجویی کالوتیپ با محوریت عکاسی و موضوع «عکاسی و فرودستان» منتشر شد.

هم‌نشینی عکاسی و فرودستی یا عکاسی و فرودستان متضمن ملاحضات و پیچیدگی‌های بسیاری است. با وجود این امر، به‌نظر ‌می‌رسد بتوان یک صورت‌بندی مقدماتی برای فهم این مقوله طرح کرد. این صورت‌بندی سه سطح را شامل شده که در پی‌ یکدیگر می‌آیند. سطح نخست، بازنمایی و به‌تصویر درآمدن فرودستان در عکس و عکاسی است. سطح دوم سازوکارها و امکانات این رسانه در تولید عکس است که ما را به سطح سوم، یعنی وجوه تاریخی پدیدآمدن و اساساً ممکن شدن رسانه و دستگاه عکاسی هدایت می‌کند. به نظر می‌رسد با تمرکز بر این سه سطح بتوان به درک مقدماتی از رسانه عکاسی در نسبت با مسئله فرودستی دست یافت.

 از این منظر پرسش‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفت: بازنمایی فرودستان در عکاسی به چه شکل و شیوه‌هایی صورت گرفته است؟ این رویکردها در چه نسبتی با امکانات و داعیه‌های عکاسی درباره بازنمایی و ثبت جهان قرار می‌گیرد؟ در نهایت این امکانات و دعاوی از کجا نشئت گرفته‌اند و چه نسبتی با مقوله‌ی فرودستان برقرار می‌کنند؟

مسئله دیگر که در سطح ابتدایی و اساسی قرار دارد این پرسش است:  آیا فرودست می‌تواند سخن بگوید؟ می‌توان با رفتن به سوی رسانه‌های دیداری پرسید، آیا فرودست می‌تواند دیده شود؟ اگر از این سطح عبور کنیم و تمرکزمان معطوف به عکس باشد؛ این رسانه تا چه میزان، امکان بازنمایی(غیر ایدئولوژیک) فرودستان را در خود دارد؟

آنچه در ابتدا برای این شماره مدنظر قرار گرفته بود را باید از افق همین پرسش‌ها پیگیری کرد. «عکاسی و فرودستان» پاسخی برای تمام این مسائل ندارد،  اما در تلاش است افقی را بنمایاند تا عطف به آن تنش‌ها و مناقشات این هم‌نشینی رویت‌پذیر شود. مطالب این شماره در بخش نخست به مسئله بازنمایی فرودستان و وضعیت فرودستی و چگونگی آن می‌پردازد در ادامه مطالبی برای پرداختن به عکاسی در مواجه‌های گوناگون خود با فرودستان قرار گرفته است. و پس از آن مواجه‌ی عکاس و ذهنیت او در برخورد با این مسئله مورد توجه است. بخش دوم بر تولیدات عکاسی و هنری صورت‌گرفته‌ی مرتبط با فرودستان متمرکز است در ادامه تولیدات عکاسانی که به فرودستان پرداخته‌اند مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین، ضمائم بخشی است که از این شماره به کالوتیپ افزوده شده و به مطالبی که تا کنون امکان انتشار نیافته‌اند اختصاص دارد.

این شماره با مدیر‌مسئولی شکیب مجیدی و سردبیری پویا کاظمی منتشر شده است.

همکاران این شماره: مرضیه احمدی، کبوتر ارشدی، امید آرمات، احمدرضا آزمون، امید امیدواری، بامداد امین‌زاده، حمیده پاک، سارا حق‌پرست، وحید طباطبایی، گلرو علی‌آبادی‌زاده، محمدرضا مریدی و در بخش ضمایم: محمد خدادادی مترجم‌زاده، مهدی حبیب‌زاده می‌باشند.

علاقمندان به مطالعه نشریه می توانند جهت دریافت فایل نشریه به کانال تلگرام کالوتیپ به نشانی  @calotypemag مراجعه کنند. همچنین کسب آگاهی بیشتر درخصوص نشریه می توانند به کانال اینستاگرام کالوتیپ به نشانی  @calotypemagazine مراجعه فرمایند.