اولین جلسه کارگروه پشتیبانی و نظارت بر انجمن‌های علمی دانشجویی

۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۰ کد : ۴۵۳۸ رویدادهای فرهنگی
تعداد بازدید:۴۴۲
اولین جلسه کارگروه پشتیبانی و نظارت بر انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه هنر روز دوشنبه مورخ ۲۴ آبان ماه سال جاری برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر صالحی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به ساختار و معرفی اعضای کارگروه پرداختند و با اشاره به آیین نامه ها و مصوبات ساختار تشکیلاتی این کارگروه را معرفی کردند. ایشان با اشاره به تشکیل جلسات به صورت غیر حضوری و بیان دغدغه ها و مسایل انجمنهای علمی ، اراده ی دانشگاه را در پویایی و فعال شدن انجمنهای علمی دانستند و گفتند: امیدواریم با تشکیل این کارگروه و بیان مسایل انجمنهای علمی در نشست هایی با حضور مسئولین دانشگاه از دغدغه ها و مشکلات کاسته شود.

در ادامه جلسه دکتر سلطانی که به عنوان رییس کارگروه در این نشست حضور داشتند ضمن تشکر از معاونت فرهنگی به دلیل پیگیری این موضوع، گفتند: انجمن‌های علمی به عنوان پل ارتباطی میان سایر دانشجویان و بدنه دانشگاه می‌تواند یاری رسان بخشهای تخصصی و علمی باشد.انتظار دانشگاه از این مجموعه یعنی انجمنهای علمی باید با شناخت ظرفیتها و توانمندیهای آنان بوده و در مقابل، انتظار انجمنهای علمی از دانشگاه نیز باید مطابق شرایط  موجود باشد. ایشان با بیان اینکه شرایط اقتصادی مهمترین عامل در برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها و فعالیتهای دانشجویی در زمینه های مختلف بوده به کمبود منابع مالی در سالهای اخیر اشاره کردند و گفتند با همه ی این دشواری ها دانشگاه بنایی بر تعطیلی جشنواره ها و نشریات نداشته و ندارد و در حد امکان و توان از اینگونه فعالیتها حمایت خواهد کرد.

 

دکتر شیخ انصاری مدیر تشکل‌های علمی و فرهنگی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این کارگروه فعالیتهای دانشجویان را براساس روحیه ی پویا و از سرذوق دانستند و گفتند: دانشجویان در دانشگاه‌ها علاوه بر موضوعات علمی دارای بعد فرهنگی و اجتماعی نیز می باشند که همان تعامل با سایر دانشجویان در رشته های دیگر است و این انجمنها نقش بسیار مهمی در هم افزایی میان گروههای مختلف دانشجویی دارند.ایشان با مقایسه تعداد دانشجویان دانشگاه هنر و سایر دانشگاهها به میزان حضور دانشجویان در فعالیتهای دانشجویی مثل انجمنهای علمی اشاره کردند و گفتند در حال حاضر ۱۰ تا  ۱۵ درصد دانشجویان دانشگاه هنر درگیر فعالیتهای دانشجویی هستند که پیش بینی میکنم این رقم به ۳۵درصد خواهد رسید. فعالیت دانشجویان باعث حضور و فعالیت و مشارکت حداقل نیمی از اعضای هیات علمی در این امور خواهد شد.

 

علیرضا شیخی نماینده دانشجویان و عضو کارگروه ضمن تشکر و ابراز خوشحالی از تشکیل کارگروه، اعلام کرد برگزاری جشنواره ها، کارگاهها، نشریات و تمام فعالیهای انجمنهای علمی مستلزم هزینه است و با دست خالی نمی توان کار کرد. ایشان به اولویت بندی فعالیتها در انجمنهای مختلف اشاره کردند و خواستند انجمنهای فعال که دارای نشریه و یا جشنواره ی مطرح و بین‌المللی هستند بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

دکتر سلطانی در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی ایشان گفتند:

یکی از راهکارها در مورد نشریات دانشجویی دیجیالی کردن نشریات است که این موضوع در مورد نشریات علمی‌پژوهشی دانشگاه هم اتفاق می‌افتند. از بودجه دانشکده‌ها می توان برای کمک به جشنواره‌های مطرح در دانشکده استفاده کرد. حضور اساتید در کنار فعالیتهای دانشجویی، استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده در تفاهم نامه ها نیز می تواند راهکاری برای جذب کمک در انجام فعالیتهای دانشجویی باشد. وظیفه ی دانشگاه ایجاد بستری برای فعالیت شما است و نباید ذهن شما درگیر اینگونه مسایل باشد.

دکتر رنجبران معاون پژوهشی دانشگاه در ادامه ضمن ابراز خرسندی از تشکیل کارگروه گفتند:

انتظار از انجمنهای علمی فراتر از مواردی است که بیان شد. ایشان تقاضا محور کردن فعالیتها، انگیزه‌مند کردن دانشجویان و معرفی ظرفیتها را از جمله مواردی دانستند که باید به آنها پرداخت. موضوع پایان نامه ها، طرحهای پژوهشی اساتید و فعالیتهایی از این دست می‌تواند پیوندی میان انجمن‌های علمی و اساتید باشد که نهایتا به جذب سرمایه می‌انجامد.استفاده انجمنهای علمی از سامانه فروش نشریات و چاپ دیجیتال نشریات دانشجویی به تعداد ۵ نسخه به صورت رایگان از جمله خدماتی است که معاونت پژوهشی می‌تواند در اختیار انجمن‌های علمی قرار دهد.

 

خانم نیکخواه از دیگر دانشجویان حاضر در جلسه به موضوع برگزاری کارگاهها و گواهی پایان دوره و مسایل پیرامون آن در مورد دعوت از اساتید مطرح و پرداخت حق التدریس اساتید پرداختند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. که در پاسخ به ایشان آقای نجفی مدیر آموزش ضمن قدردانی از فعالیتهای انجمن های علمی گفتند: مسایلی که مطرح شد مصوبه هیات‌امناء است و برای تغییر یا ایجاد بند و تبصره در آن باید مسیر اداری آن طی شود.

 

خانم دکتر هودسنی عضو هیات علمی گروه آموزشی برنامه‌ریزی شهری و استاد مشاور ،ضمن تشکر از برگزاری جلسه گفتند: امروزه در تمام حوزه ها حرکت به سمت نهادهای غیررسمی است و ما نیز باید این بستر را فراهم کنیم تا اثر بخشی بیشتری داشته باشیم. حضور در انجمنهای علمی باعث توانمندسازی دانشجویان می‌شود آنها را با محدودیتها آشنا می کند و این یک بازی برد- برد برای دانشگاه و دانشجویان است. برگزاری دوره‌های آموزشی توسط انجمنهای علمی قابل حمایت است زیرا علاوه بر حضور مخاطب داخلی دانشجویان و علاقه مندانی از بیرون دانشگاه خواستار حضور در این دوره‌ها هستند که این موضوع می‌تواند آورده‌ای برای دانشگاه به همراه داشته باشد. علاوه بر این کارگاهها و کلاسها باید از کانال آموزشهای آزاد برگزار شود تا استاندارهای لازم را داشته باشد.

 

دکتر غزل اسکندرنژاد عضو هیات علمی گروه نمایش هم که بعنوان مشاور در این جلسه حضور داشتند ضمن تشکر از تشکیل جلسه مهمترین دغدغه را نبود آرشیو مقالات و آثار برتر دانستند و گفتند: انتظار از انجمنهای علمی این است که بتوانند این آثار را شناسایی و آرشیو کنند.

 

در پایان جلسه دکتر شیخ انصاری به لزوم وجود دبیرخانه ثابت جهت ایجاد هماهنگی در سطح دانشکده‌ها اشاره کردند.