معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری مدیریت برنامه، بودجه، تحول اداری و بهره وری دانشگاه برگزار کرد:

کارگاه تفکر نقادانه با تسهیلگری دکتر حامد صفایی پور

چهارمین نشست از سلسله کارگاه های فرهنگ و سازمان
۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۳ کد : ۵۲۰۱ رویدادهای فرهنگی
تعداد بازدید:۲۴۷۵۶
دکتر حامد صفایی پور: تفکر نقادانه نوعی تفکر منطقی است

به گزارش نمایندگی ایسنا در دانشگاه هنر، کارگاه آموزشی تفکر نقادانه روز چهارشنبه 21 دی ماه سال جاری در نگارخانه هنر واقع در دانشگاه هنر، برای کارکنان این دانشگاه توسط دکتر حامد صفایی‌پور، مدیرعامل موسسه فرهنگی «تیز فکری» و استاد دانشگاه، به عنوان مدرس دوره با کیفت مطلوب برگزار شد.

تفکر نقادانه در واقع نوعی تفکر منطقی است که بیشتر برای انجام کارهای مهم و یا گرفتن تصمیم‌های اساسی کاربرد دارد. تفکر نقادانه یعنی هر حرف و صحبت و تبلیغی را بدون فکر و استدلال نپذیریم و قبل از قبول یا رد آن به خوبی در مورد آن موضوع فکر نماییم و در مورد درستی یا نادرستی آن اطمینان حاصل کنیم.

داشتن تفکر نقادانه فقط مختص رفتار و گفتار بقیه نیست بلکه این تفکر باید شامل رفتارها و گفتارهای خود انسان نیز بشود. برای رسیدن به این هدف، خود فرد باید انتقادپذیر باشد و در مقابل انتقادها حالت دفاعی به خود نگیرد و همواره پذیرای تغییرات مثبت باشد.

صفایی پور در ابتدای کارگاه آموزشی تفکر نقادانه برای تفهیم کارایی این موضوع برای شرکت‌کنندگان حاضر در جلسه، سعی کرد از طریق تمرین، صحبت کردن و مفهوم‌پردازی، آنان را به شکل دقیق‌تر آماده ورود به مبحث مذکور کند. همچنین رویکرد طرح سؤال برای مخاطبین حاضر در کارگاه آموزشی تفکر نقادانه  به منظور آشنایی آن‌ها با درک مفهوم تفکر نقادانه و کاربرد آن در زندگی و جامعه، از دیگر شگردهای به کار گرفته شده توسط این استاد دانشگاه بود.

حامد صفایی پور در ادامه افزود: عناصر مفهوم، تقسیم‌بندی، فکت، تمایز و انتخاب معیار، در فرایند تفکر نقادانه و شکل‌گیری موفق آن در حل مسائل، نقش اساسی دارند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی تیز فکری در ادامه برگزاری کارگاه آموزشی تفکر نقادانه  گفت: یکی از اقدامات مهم برای ساختن یک گفت‌وگوی مطلوب، برقراری یک ارتباط ثمربخش خارج از تعصب و به دور از خشونت است. و وقتی این معیارها در گفت‌وگو رعایت شود، بحث‌وجدل‌ها از میان می‌رود و مخازن معانی مشترک در راستای پیشبرد اهداف سازمان گسترش می‌یابد. همچنین فضای گفت‌وگو هم در راستای مدیریت موضوعات فرهنگی، نظرسنجی و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به موضوع مهم فکت بیان کرد: فکت مفهومی ملموس است که برای همگان نیز قابلیت بررسی دارد.

صفایی پور تصریح کرد: شناسایی مسئله، پیدا کردن راه‌حل موضوع، تمایز، تحلیل منسجم، وضوح داشتن، عمق داشتن، محبوبیت، همه‌جانبه بودن، منصفانه بودن و بخشی نگر نبودن، از جمله مهارت‌های برتری است که برای پرداختن به مسائل پیرامون به ما کمک می‌کند.

این استاد دانشگاه در بخشی از سخنان خود در کارگاه آموزشی تفکر نقادانه، به موضوع تفکر انتقادی از دیدگاه افراد منفی‌نگر نیز پرداخت و گفت: اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند تفکر انتقادی حس منفی دارد، اشتباه می‌کنند؛ چون هر فرد دارای نگرش و ایده‌های متفاوت است. همچنین در جریان انجام کارهای گروهی به‌طورکلی در جامعه باید نظرات و صداهای مختلف شنیده شود. زیرا این معیارها، واژه‌ها و سلایق متفاوت، قرار است به ما کمک کنند که چطور در مسیر، حرکت کنیم. پس تفکر نقادانه را باید به درستی یاد گرفت و آن را در جریان امور فرهنگی، اجتماعی و غیره بکار برد.