افتتاح خانه هنر در دانشگاه هنر ایران

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۳ کد : ۶۱۹۴ رویدادهای فرهنگی
تعداد بازدید:۵۲۳
آغازبکار خانه هنر در دانشگاه هنر ایران با برگزاری کارگاه‌های ویژه هنرهای اسلامی برای احیای هنرهای بومی ایران

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر، به منظور احیای هنرهای از یادرفته سنتی و اسلامی، این معاونت در اقدامی برنامه‌ریزی شده، مرکزی را به عنوان خانه هنر برای این رسالت تأسیس و نخستین دوره از کارگاه‌های آن را از روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت 1403 آغاز کرده است.

 

هدف از راه‌اندازی این مرکز این است که هنرهای از یاد رفته و خالقان آنها شناخته شده و در ویژه برنامه هایی از پیشکسوتان این هنرها تجلیل شود. در این راستا کارگاه هایی با حضور استادان دارای مدرک درجه یک هنری کشور در زمینه هنرهای سنتی و اسلامی دراین مرکز در حال برگزاری است تا هنرجویان و علاقمندان به این هنرها، طی مسترکلاس هایی تخصص های لازم را کسب کنند. همچنین طی فرآیندهای مختلف آموزش و پژوهش، مستندنگاری در قالب ضبط فیلم و تصویر انجام و داده‌ها ثبت و ضبط شوند تا بتوان از طریق نگهداری و شناساندن استادان، ‌هنرمندان و آثارشان به احیای آنها کمک کرد. همچنین یکی دیگر از رویکردهای این مرکز، خوانش جدید از هنرهای سنتی اسلامی است. در ابتدای امر قرار است هنرجویان با آموزش دقیق از استادان درجه یک هر حوزه، اصل رموز را بیاموزند و پس از اجرا و تمرین، با بازآفرینی و بازخوانی هنرها و تلفیق آن با هنر معاصر ایرانی، بتوانند خوانش جدیدی را برای احیای بیشتر هنر سنتی ایرانی اسلامی داشته باشند.

در این راستا و در مسیری که پیش رو است، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر اقدام به برگزاری نشست ویژه ای با هنرمندان هم مسیر در این راه با حضور رئیس دانشگاه هنر برگزار کرد.

دکتر محمدرضا حسنایی در ابتدای نشست ضمن تشکر از استقبال هنرمندان بابت قبول دعوت دانشگاه هنر برای راه اندازی خانه هنر گفت:

«نظامی که فرهنگ و هنر دارد باید از فرهنگ و هنر خودش دفاع کند. خوشبختانه فرصتی پیش اومده که رجعتی برای تصحیح اشتباه های گذشته برای احیای هنرهای سنتی و اسلامی داشته باشیم .... امروز تولد دانشگاه هنر با استادان خود دانشگاه هنر است که این روز،‌ برای دانشگاه، روزی فرخنده خواهد بود. این روز فرصتی برای ماست در جبران کوتاهی هایی که درپاسداشت فرهنگ گذشته داشته ایم. من دانشگاه هنر را مصادف و هم معنی با فرهنگ می دانم، گو اینکه در تصور عامه فرهنگ گسترده از هنر است، ولی در تفکر من هنر بالاتر از فرهنگ است. هنری که ما به آن Art می‌گوییم، بخش جزئی از هنر است و اگر از چیزی به عنوان «سنت» بیان می کنیم منظورمون هنری است که برخاسته از یک فرهنگ است.»

وی همچنین گفت:‌

«در حال حاضر، عملاً این اتفاق، اگر خدا بخواهد، تولد بخش فرهنگی اسلامی دانشگاه است. سنت با اسلام مغایرتی ندارد، مگر می شود خوشنویس قبل از خلق اثر، وضو بگیرد خطش قشنگ نشود و بالعکس، خطی بنویسد که نمازش قشنگ نشود!. قرار است بنویسیم و عمل کنیم که «ادب آداب دارد». این آداب، فلسفه ای پشتش دارد که هنرمند هنرهای سنتی این آداب را میدانسته. همین است که می گویند: «ز ارباب ادب دریاب آداب. حال که به همت آقای دکتر روزبهانی، خانه هنر در حال راه اندازی است، دانشگاه هم در حال شکل دادن به یک تفکر و یک پژوهشگاه بزرگ تحت عنوان «مرکز اسناد هنر اسلامی» است. یا به عبارتی «هنر انقلاب اسلامی» یا هر چیزی که به این دو مضمون اشاره داشته باشد. این پژوهشگاه به عنوان مرکزی برای نگهداری و آرشیو فیلم ها، آثار، تصاویر و هر چه مربوط به هنرهای سنتی، اسلامی و انقلابی کشور باشد راه اندازی خواهد شد که از هر جای کشور برای بهره مندی از اسناد آن به این مرکز رجوع کنند. طرح راه اندازی این پژوهشگاه به موازات دانشگاه هنر اجرا خواهد شد، چون باید یک مرکز دانشگاهی متولی این امر باشد.»

دکتر حسنایی در پایان سخنان خود گفت: 

«من زاده هنر اسلامی هستم، من زاده هنر ایرانی هستم، مجددا خیرمقدم میگم و تشکر می کنم که ما رو سرافراز کردین و اینجا تشریف آوردین . امیدوارم کارهای بزرگی در خانه هنر انجام پذیرد چون این خانه با حضور انسان های بزرگی راه اندازی شده است. من می خواهم هنرمندان بزرگوار حاضر در نشست بدانند، دانشگاه هنر در این قضیه کاملاً با جدیت گام برخواهد داشت.»

در ادامه جلسه و پس از صحبت های رئیس دانشگاه هنر، دکتر روزبهانی، به معرفی یک به یک هنرمندان حاضر در جلسه پرداختند. سپس هر کدام از هنرمندان ضمن گپ و گفتی با رئیس و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، به بیان دغدغه های حوزه هنرهای سنتی و اسلامی پرداختند و از همت دانشگاه هنر برای راه اندازی چنین مرکزی ابزار خرسندی و امیدواری کردند. هنرمندان همچنین آمادگی خود را برای همراهی تمام عیار در این مسیر پر پیچ و تاب اعلام کردند.

مرضیه سادات کمانیان، که به عنوان هماهنگ کننده کارگاه های هنری آموزشی برنامه ریزی شده در خانه هنر در جلسه حضور داشتند، گفتند:

«افتخار من این است که افتتاح این خانه در روز تولد استاد بزرگم، استاد منصور تام سِن که نشان مفاخر تجسمی و طوبای زرینِ در حوزه هنر نگارگری در اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به ایشان تعلق گرفته است، برگزار می شود.»

در پایان نشست دکتر محمدرضا حسنایی و استاد تام سن اقدام به افتتاح رسمی خانه هنر کردند.

 

هنرمندان حاضر در این نشست کارگاه هایی به شرح زیر در خانه هنر برگزار خواهند کرد:

  • استاد منصور تام سن، دارای مدرک درجه یک هنری و نشان طوبای زرین جشنواره فجر به عنوان یکی از مفاخر نگارگری ایران، برگزار کننده کارگاه آموزشی طراحی سنتی و هندسه نقوش
  • استاد سید کمال میرطیبی، دارای مدرک درجه یک هنری، برگزار کننده کارگاه آموزشی صنایع چوب معرق و منبت
  • استاد مهین دخت سالک مهدوی، دارای مدرک درجه یک هنری، برگزار کننده کارگاه آموزشی تذهیب
  • استاد علی کوهپایه، عضو هیأت مدیره انجمن فرش ایران و برگزاری کننده کارگاه آموزشی طراحی قالی
  • استاد همایون مقدس، محقق و پژوهشگر حوزه خط و خوشنویسی، برگزار کننده کارگاه آموزشی خط کوفی
  • استاد محمود صفری، سرپرست کارگاه نگارگری پژوهشکده میراث فرهنگی، برگزار کننده کارگاه آموزشی نگارگری
  • استاد محمدرضا محمد حسینی، برگزار کننده کارگاه آموزشی نقاشی قهوه خانه ای
  • استاد مرضیه سادات کمانیان، مدرس دانشگاه های هنر، برگزار کننده کارگاه آموزشی نقاشی پشت شیشه

 

 

تهیه کننده خبر: فاطمه قزللو

کارشناس مسئول تشکلهای علمی فرهنگی